Wstęp do medytacji, czyli najprostsze wyjaśnienie:

Czym jest medytacja?

Nasz umysł, można porównać do rozbieganej małpki a „zadaniem” podczas medytacji, jest złapanie małpki na smycz i przyciąganie jej do siebie.

Umysł-człowieka-kontrolowany-przez-małpkę
Myśli mną nie kontrolują. Ja kontroluję moje myśli! Pola Modrzewsky. Siła Umysłu

 

Wygląda to tak, że gdy nasze myśli odpływają i zaczynamy „kręcić film w głowie” powinniśmy natychmiast, jak to sobie uświadomimy, przyciągnąć naszą uwagę do obiektu medytacji np. przy skupieniu na oddechu, przyciągamy naszą uwagę do czubka nosa lub pępka/brzucha.
Medytacja, to trzymanie naszego „małpiego rozumu” na smyczy, to trochę takie „hello mój umyśle, nie poszalejesz dziś, bo ja nie pozwolę Ci „rozbiegać się” , nie pozwolę Ci być w przyszłości ani przeszłości, hello jestem tu i teraz …. na czubku mojego nosa, skupiona/y na oddechu” „Hello mój umyśle! obserwuj oddech”

 

Dodatkowo jako wstęp, proszę zapamiętajcie kilka faktów o medytacji:

  • 1. Medytacja nie musi być połączona z religią (i bardzo często, wcale nie jest). Oznacza to, że istnieje bardzo dużo rodzajów, odmian i technik medytacji. Jednak wszystkie rodzaje medytacji skupiają się „na czymś” np. na oddechu, na płomieniu świecy, na płatkach kwiata, na biblii, modląc się lub powtarzając mantrę, po to aby „odprężyć” nasz umysł lub inaczej „oczyścić go z myśli”. MEDYTACJA TO NIE RELIGIA, TO UMIEJĘTNE SKUPIENIE SIĘ NA CZYMŚ NP. NA WŁASNYM ODDECHU, ŻEBY ODPRĘŻYĆ UMYSŁ.

 

  • 2. Medytacja jest bardzo aktywna. Wiele osób sądzi, że medytacja to taka technika, dzięki której „wyłączamy się” więc medytacja oznacza coś pasywnego – nic się nie dzieje podczas medytacji. Nic bardziej mylnego – medytacja nie jest pasywna. Medytacja jest aktywna, ponieważ w trakcie medytacji bardzo dużo dzieje się w naszym umyśle!

 

  • 3. Medydować może każdy i każdy kto medytuje doświdczy korzyści dzięki medytacji.

 

  • 4. Mindfulness czyli uważność (trening uważności) nie jest medytacją, jednak trenowanie uważności jest mega pomocne i korzystne.

 

  • 5. Kontemplacja nie jest rodzajem medytacji. Kontemplucjąc rozmyślasz nad czymś konkretnym, analizujesz to. Medytując obserwujemy nasze myśli jak przychodzą i odchodzą, ale zawsze staramy się „przyciągnąć” naszą uwagę spowrotem do oddechu (lub innego wybranego przez nas obiektu).

 

p.s. medytować można prawie zawsze i prawie wszędzie np. myjąc naczynia, przekopując ogródek, stojąc w kolejce w sklepie lub u lekarza … gdzie tylko chcecie ☀ 🌈 🌊

 

 

 

Moja osobista podróż i medytacja rozpoczęła się dzięki Misie Tybetańskiej, miłości mojego życia. ❤
Pola Modrzewsky
Siła Umysłu

image source1, image source2

